
Meer zitcomfort voor VAB
De ‘Belgische ANWB’, VAB, was op zoek naar een comfortabelere stoel voor de bestuurders van hun afsleepvoertuigen. Geen gemakkelijke opgave, omdat volgens de Belgische wetgeving stoelen vaak opnieuw gekeurd moeten worden na ombouw. Maar EBLO zou EBLO niet zijn als wij niet snel de juiste stoel konden leveren. En zo geschiedde.

De afsleepvoertuigen van VAB zijn busjes van IVECO die vanuit de fabriek worden geleverd met een geveerde stoel. Deze biedt van zichzelf al aardig wat zitcomfort, maar voor de bussen van de VAB was dit niet voldoende. ”Als we gewoon op de weg rijden is er niks aan de hand. Maar als er achter op het laadplatform een auto staat, geeft dit veel horizontale schokken voor zowel als bestuurder en bijrijder. Vooral tijdens het remmen schokt de wagen aardig door elkaar. Geen prettig gevoel. En dat meerdere keren per dag,” aldus een medewerker van de VAB.

Hoog tijd dus om hier verandering in te brengen. Dat heeft EBLO maar al te graag gedaan met de keuze voor een luchtgeveerde stoel voorzien van automatische gewichtsinstelling en horizontaalvering. Speciaal samengesteld voor VAB en pasklaar afgeleverd met inbouwframe waarmee de vereiste OC (type goedkeuring) op het voertuig makkelijk wordt verkregen.

VAB geeft aan erg verheugd te zijn met de nieuwe zetels. “Inmiddels zijn er al tientallen voertuigen voorzien van deze nieuwe stoel. Ook de gebruikers zijn zeer content aangezien ze vaak vele uren doorbrengen in de wagen. Met name de luchtvering en de horizontale demping geven het comfort waar we naar op zoek waren. De inbouw verzorgen we zelf. De eerste zetel was wat lastiger, maar inmiddels hebben we genoeg ervaring en is het eigenlijk vrij eenvoudig zetels zelf in te bouwen. We bouwen zo elk jaar diverse voertuigen om naar de nieuwe situatie. Wij zijn EBLO dankbaar voor de geboden hulp!”
Aan het woord:
“Het voertuig was reeds voorzien van luchtvering dus hebben we besloten om een luchtgeveerde stoel te plaatsen met een automatische gewichtsinstelling zodat de stoel voor elke chauffeur snel op het juiste gewicht staat. De originele standaard stoel miste tevens een goede lendensteun en ook was het zitkussen niet goed te verstellen. Er zat geen armsteun rechts wat ook een wens was en zo waren er nog wat meer wensen. De speciaal samengestelde stoel wordt geleverd met een pasklaar inbouwframe waardoor het voertuig makkelijk kan worden goedgekeurd.”