
EBLO organiseert OV ARBO-infodag

‘Je zit… maar je kan beter zitten!’
Deze kreet gebruiken wij regelmatig. Het grootste gedeelte van de beroepsbevolking voert zijn of haar functie het grootste gedeelte van de dag zitten uit, maar zitten we wel verantwoord? Omdat EBLO stoelen levert aan diverse openbaar vervoer-bedrijven en bij deze bedrijven ook regelmatig zitadvies (op locatie) geeft aan met name buschauffeurs, merken we dat er veel behoefte is aan goed zitadvies. Om het belang van goed zitten meer aandacht te geven, organiseerde EBLO een leerzame ARBO-dag voor werknemers en bestuursleden werkzaam in het openbaar vervoer.
Er kwamen diverse sprekers aan bod, waaronder Henk Willem van der Kamp. Van der Kamp is een erkende orthopedisch manueeltherapeut en fysiotherapeut met 38 jaar ervaring als houding- en bewegingsexpert en begeleider van het Nederlands Olympisch team.
Evert Mallie, technisch ergonoom en directeur van EBLO heette iedereen welkom en trapte de middag af met een introductie over EBLO. Het ISO-gecertificeerde EBLO is al 40 jaar expert op het gebied van stoelen en zitten. Dit gaat van kleine stoeltjes voor een heftruck tot chauffeursstoelen voor in de tram, tot zelfs grote kraanstoelen.
Het bekendste merk chauffeursstoelen voor vrachtwagens en openbaar vervoer, zoals (stads)bussen is ISRI. EBLO is al enkele jaren importeur van dit Duitse merk. Vrachtwagens en bussen van bekende merken zoals Mercedes en DAF worden standaard voorzien van de stoelen van ISRI.
Omdat chauffeursstoelen heel veel instellingsmogelijkheden hebben, weten de chauffeurs vaak niet waar alle knoppen voor dienen. Daarom is er regelmatig vraag naar een instructie hoe de stoel ingesteld dient te worden. Daarbij adviseren we ook welke zithouding het beste aangenomen kan worden.
Met behulp van een drukmat maakte ergonoom Jan Berrevoets zichtbaar hoe de drukverdeling is als de chauffeur op de stoel zit. Ideaal is om de druk evenredig te verdelen over kont en bovenbenen. Wat echter bijna altijd het geval is, is dat de druk meer op het achterste deel van het kussen komt. Men zit in dit geval iets te ver achterover. Om de druk het beste te verdelen over kont en bovenbenen, dient men het zitkussen wat naar voren te neigen. Deze manier van zitten wordt ook wel het ‘nieuwe zitten’ genoemd.
Henk Willem van der Kamp speelde hierop op in met zijn visie over het ‘nieuwe zitten’. Het zitgedrag zou eigenlijk moeten veranderen. 50 tot 80% van de bevolking heeft wel eens rugklachten (gehad). Dit is meestal (in)direct een gevolg van een slechte zithouding. Met het zitkussen naar voren geneigd, wordt automatisch een natuurlijke houding aangenomen door de rug en het bekken. Er vorm zich een holle rug, in een S-vorm. Kenmerkend bij deze zithouding is dat de knieën lager uitkomen dan de heup.
De beste zithouding is een wisselende zithouding, ook wel ‘dynamisch zitten’ genoemd. Verander dus af en toe even van houding. En probeer, als het kan, tussendoor een stukje te lopen, of in ieder geval te bewegen. Hierdoor krijgt de rug rust en ondervindt de rug niet urenlang dezelfde druk op de tussenwervelschijf.
Als laatste vertelde Marcel Kool over trillingen. Elk voertuig ondervindt beweging en trillingen, door drempels, een ongelijke weg of alleen al door het optrekken van het voertuig. Gelukkig reduceren het veersysteem van de stoel en het zitkussen een groot gedeelte van deze trillingen. Tenzij bijvoorbeeld het zitkussen door te lang en intensief gebruik de veerkracht en densiteit verloren heeft. Het is daarom belangrijk om het kussen in goede conditie te houden door bijvoorbeeld het zitkussen te vervangen of te voorzien van nieuw schuim na een bepaald aantal kilometers.
Wij danken alle bezoekers voor de interesse in deze OV ARBO-infodag.
Meer weten?
Bekijk voor meer informatie ook de video die naar aanleiding van deze informatieve middag is gemaakt!